Selecteer een pagina

Als je langs de snelweg of op een bushokje een advertentie van Breitling tegenkomt, is de kans groot dat er een bekende acteur met een vliegtuig op de achtergrond staat. Waarom staat Breitling bekend als horloge voor vliegeniers?

 

Geschiedenis

Het is geen toeval dat Breitling wordt gezien als betrouwbaar, multifunctioneel en onverwoestbaar. Het horlogemerk heeft de reputatie door de jaren heen verdiend. Oorspronkelijk begon Leon Breitling in 1884 met de productie van meetapparaten als stopwatches. In die tijd was een polshorloge ook nog niet gebruikelijk, het zakhorloge was voornamelijk in de mode.

 

Tijdens de Wereldoorlogen

Gedurende de Eerste Wereldoorlog ontwikkelde de zoon van Leon, Gaston Breitling, het polshorloge met chronograaf verder. Dit was voor de Britten een doorslaggevend aspect van het horloge om hun vliegeniers te voorzien van een Breitling horloge. Zo waren de piloten van Royal Air Force tijdens de vlucht verzekerd van een goed functionerend horloge. Aangezien Breitling de horloges produceerde in het neutrale Zwitserland, kon het gebeuren dat een korte tijd later de Duitsers ook aanklopten om ook hun vliegeniers van Breitling horloges te voorzien. Blijkbaar waren beide partijen erg tevreden over de werking, aangezien uiteindelijk ook de Amerikanen de horloges aanschaften.

 

Breitling op de consumentenmarkt

Na de oorlog daalde de vraag uit de verschillende legers drastisch en moest Breitling zich richten op de consumentenmarkt. Om in te spelen op de vraag ontwikkelde het merk in samenwerking met enkele andere horlogemerken een automatisch chronograaf. Toen de racesport in opkomst kwam was dat een mooie gelegenheid voor Breitling om het luxemerk daar te promoten. Een samenwerking met Bentley leverde een aantal prachtige modellen op.

 

De associatie met vliegen heeft Breitling nooit laten varen, zo heeft het merk tegenwoordig een eigen team van gevechtspiloten (met zelfs een eigen gevechtsvliegtuig). Een goede reden om de link met het vliegen te blijven promoten in nieuwe reclame-uitingen.